Rabu, 27 Ogos 2008

First Outing Photo Shot...KL Bird Park(1)


Ini outing photo shot aku yg pertama dgn Herman & Nik di KL Bird Park..Aku br jer beli Nikon DSLR D80 ni..Aku sbnrnya dah lama minat dlm fotografi ni..cuma dulu guna filem la...(dulu guna Canon SLR EOS 888)..Dah gian sgt,tu yg sambar D80 ni..Terkial2 jgk aku nak guna kamera DSLR ni..Thanks Herman krn bnyk ajar short cut mcmna nak guna Manual Mode,Setting Aperture dan Shutter..Ms nk shot ni,aku bnyk guna Shutter Mode di mana aku cuma setting Shutter Speed jer..Aperture akan setting sendiri..Bnyk gak yg aku belum mahir lg..Ni pun mungkin akan wat outing lg dgn tema yg lain..sambil2 ulangkaji pelajaran pasal guna kamera dan teknik fotografi..Komen ler gmbr2 yg aku shot ni..Sori ek..hamba baru jer belajar lg..dulu guna filem, skg digital..Mudah sikit..Bolehlah..susah gak nk shot gmbar wildlife ni..Ada lg gmbar yg lain selain gmbar burung ni..Nnti aku upload lain ek..
Nikon DSLR D80
Lens 18-135 mm
Shutter Mode
Lokasi : KL Bird Park
Tarikh :9 Ogos 2008

9 ulasan:

Tauke Warung berkata...

nice lah.....jgn bnyk sgt crop yop...ko jgak yg cakap kan...hehehehehehehehehehe..but nice lah...

PutRiZ DaMia berkata...

ayohnik ni ada sj la...duk komen jer tp blog dia xde post terkini lak!!

-anyway aku nk puji skit psl photo shot ni mmg cun...bagus ar bnyk2kanlah blajar lg ek!!usaha tgga kejayaan!

wan berkata...

ayohnik..thanks..photo ni xde editing beb..fresh aku upload..x main ler edit..edit gmbr kawin jer..gua ingat bro..gua ada ckp dulu..hehehehe..

putrizmia..thanks..en.R@duan ckp,ayohnik bkn xnak post gmbr tp kamera dia org lain pinjm,x pulang lagi ni..

Tauke Warung berkata...

ha'ah la putri....diorang pinjam tak pulang pulang lagi...takut plak nak mintak sbb cara diorang pinjam aritu kasor wo...pecah cermin keta gua....tu yang tunggu jer tu...bila la diorang nak punlangkan

R@duan berkata...

lepas ni ada post gambar monyet..betul tak? tau daaah..

hermanzs ismail berkata...

hello bro..

gambar ko memang menarik.. tapi ada beberapa pekara kene di betulkan..

1. kalau gambar yang berwarna warni atau colourful cuba dapatkan contras. edit sedikit naik kan contras dan brightness..

2. berhati hati apabila menggunakan auto fokus taku subjek tue menjadi defocus.. atau pun blur atau tidak fokus kerana ia boleh mencacatkan subjek utama itu.. kalau boleh gunakan manual fokus.

3. didalam gambar saudara, saudara tidak mengamalkan RO3 atau rules of third di dalam koposisi saudara.. komposisi memainkan peranan yg penting walaupun ianya gambar candid.. sebagai rujukan : http://digital-photography-school.com/blog/rule-of-thirds/

4. perbanyakkan menbaca atau melihat karya2 yg lberkaitan dgn seni foto supaya minda terbuka dan kreativiti bertambah.
p/s : sekadar pendapat jer.. ambo pun baru belajar..

P/S : just my 2 cents ( ambo pun baru belajar just nak konsi pendapat jer...

wan berkata...

adik manis..eh..ermanis..thanks 4 ur comment..hehehe..(p/s ahad ni..outing..)aku pun tgh study lg ni..(ada gak rujukan gmbr2 contoh..nota kaki..nota tngn..nota majalah..)cikgu...cikgu...cikgu...aku kalo blh xnaklah edit sgt..nak try gmbr ori dulu br edit..

hermanzs ismail berkata...

kalau nak gambar ori yang chantik.. kenela paham penggunaan kamera tue.. setting dia dia kene mahir dan yg penting cuba tanggap gambar dalam mode manual.. baru bagus.. kalau tak dapat menguasai kamera cuba paham about komposisi.. tue yg penting.. hemmm gambar kalau tak chantik tapi kompo dia bagus.. sampai la maksud gamba tue...

dan lagi satu kita kene paham.. yg free keluar dari kamera tue yg terbaik jer.. photografer jarang mempamerkan hasilnya yg kurang menarik so.. hati memilih gambar utk diupload...

selain kene memahami kamera kita kena la memahami keadaan sekeliling maksudnya dari segi pengcahayaan dan sebagai... bila kita memahami keadaan sekeliling dan kita juga memahami kamera kita dgn penggunaan setting yg ada.... kita akan dapat menghasilkan gambar yg menarik..

pendek kata.. bukumanual kamera tue haruslah menjadi rujukan yg utama utk kita memahami funsi sebenar kamera tue...

p/s apa2 pun gambar yg menarik...

Tauke Warung berkata...

nice pic!!

tiga jenis fotografi haiwan:
1- tema haiwan (menunjukkan kecantikan haiwan)
2- penyampaian mesej lain menggunakan sifat haiwan
3- suka suka je nak amik gambar haiwan.

yg 1st tu tema haiwan kalo study,research dan perati(cth kat poskad tema haiwan) yg pro buat, dia takkan potong gmbar haiwan itu, bleh crop utk cantik kan komposition (3rd rule) tp jgn smpi tercrop gmbar haiwan kerana kita nak tnjk kechantekan haiwan...aku da chek kat poskad n gmbr kat tenet!dari semut smpi ke gajohh smua full pict.

yg 2nd tu bnyk kita saksikan kat pengiklanan,grafik,mesej khidmat msyrkt dll.diorang x amik full pun takper...amik part2 yg berkenaan pd haiwan utk sampaikan maksud/mesej yg merka nak sampaikan
(cth amik gambar mata rimau nak menunjukkan amaran dan gambar semut semut berkerja utk mesej kerjasama dan juga gmbr burung cantik sdg merapikan bulunya utk mesej menjaga kebersihan diri)

lasty yg 3rd tu aku tak reti nak komen, sbb nnt diorang jwb "ikut suka aku la gambar aku"hehehe

k wan...nice pict n keep it up....